Zelfs Steve Jobs heeft op bepaalde momenten aan de iPhone getwijfeld. Ook gaf Apple meer dan 1 miljard dollar uit aan de marketing van de iPad en iPhone in de VS.

Vorige week begon in Californië een rechtszaak die Apple is begonnen tegen Samsung. De reus uit Silicon Valley beschuldigt Samsung van het kopiëren van technologie die is gebruikt in de iPhone en iPad.

Apple eist een schadevergoeding van 2,5 miljard dollar en wil dat het tijdelijke verkoopverbod op Galaxy Tab-tablets wordt doorgezet en ook smartphones van het merk uit de markt worden gehaald.

Samsung maakt handig gebruik van de zaak om bedrijfsgegevens van Apple die tot nu toe geheim waren op te eisen bij de rechter. Dat geeft een interessante inkijk in een van de meest gesloten bedrijven van Silicon Valley.

Kleinere iPad

Zo blijkt het concern intern al langer te spelen met het idee van een kleinere iPad. De huidige iPad heeft een scherm met een diameter van 25 centimeter. Al maanden duiken er berichten op dat Apple werkt aan een versie met een scherm kleiner dan 20 centimeter.

Afgelopen vrijdag werd meer duidelijk tijdens het verhoor van Scott Forstall, hoofd van de iOS-divisie, het mobiele besturingssysteem van Apple. Uit een interne e-mail blijkt dat Eddy Cue, vicepresident van de afdeling internet en softwareservices, een tijd lang een 7-inch tablet van Samsung heeft geprobeerd.

"Ik denk dat er een markt is voor het 7-inch model en wij moeten er ook één maken", stelt Cue in een e-mail aan de huidige topman Tim Cook. Volgens Cue had wijlen Steve Jobs wel oren naar een kleinere iPad. Opmerkelijk, aangezien Jobs naar buiten toe altijd heeft geroepen dat hij geen vertrouwen had in een kleiner model.

Project Purple

Forstall vertelde vrijdag ook over de totstandkoming van de iPhone. Jobs gaf hem in 2004 de opdracht om de iPhone te bouwen. Van Jobs mocht hij echter niemand aannemen van buiten het bedrijf. Daarom kreeg Forstall de zegen om iedereen te rekruteren binnen Apple die hij wilde.

Hij mocht echter niks vertellen over de aard van het project, dat de codenaam 'Purple' kreeg. Het enige dat hij tegen potentiële projectleden zei was dat ze harder moesten werken dan ooit tevoren in hun leven.

Het team achter Project Purple kreeg de beschikking over een hele verdieping binnen één van Apple's gebouwen. De verdieping werd streng beveiligd, met een pasjessysteem en camera's. Op de voordeur werd een bordje geplakt met de tekst 'Fight Club', een verwijzing naar de gelijknamige film waarin de leden van een geheime vechtclub niks mogen vertellen over wat ze doen.

Volgens Forstall bestond het team uit 1.000 mensen die direct aan hem rapporteerden.

Twijfel bij Jobs

De iPhone werd onthuld op 9 januari 2007 en is een razend succes geworden. Maar tijdens het driejarige  ontwikkelingsproces had zelfs Steve Jobs twijfels over of de telefoon ooit het daglicht zou zien.

"Smartphones bestonden, maar dat waren meer kleine computers", zei ontwerper Chris Stringer dinsdag voor de rechtbank. "Wij waren iets aan het bouwen dat niemand voor ons had gedaan."

Marketing

Toen de iPhone, en later de iPad, eenmaal op de markt waren, gaf Apple honderden miljoenen uit aan marketing. Phil Schiller, hoofd marketing, zei dat het technologiebedrijf sinds de lancering van de iPhone in 2007 tot en met september 2011 alleen al in de VS 647 miljoen dollar heeft uitgegeven aan advertenties voor het apparaat. Voor de iPad komt het marketingbedrag uit op 457 miljoen dollar.